Veelgestelde vragen
Op deze pagina vind je de meest gestelde vragen.
Een vraag over het registratiesysteem of het schoolaccount? Ga dan naar de veelgestelde vragen-pagina over het schoolaccount.
Staat jouw vraag hier niet tussen? Neem dan contact met ons op via het contactformulier.
Inloggen op jouw schoolaccount
a. Hoe reset ik mijn wachtwoord?
● Ga naar het registratiesysteem
● Selecteer bij Inloggen 'Wachtwoord vergeten'.
● Vul de gebruikersnaam (dit is het 6-cijferige brinnummer, let op: geen hoofdletters) in waarmee het schoolaccount is aangemaakt (bijv. 10aa01). Er wordt vervolgens een e-mail verstuurd naar het e-mailadres dat is ingevoerd bij de contactpersoon. In deze e-mail staan instructies hoe je het wachtwoord kunt resetten. Let op: de e-mail kan terecht komen in de 'ongewenste mail'.
● Twijfel je wie de contactpersoon is en wie dus de e-mail heeft ontvangen? Mail (euschoolfruit@wur.nl) of bel ons (0317-485966).
- Contactgegevens kun je wijzigen via de button: 'Schoolgegevens wijzigen'.
b. Waarom moet ik mijn wachtwoord veranderen?
Ieder schooljaar wordt het wachtwoord van jouw account gereset. Dit doen we vanwege veiligheidsredenen. Als je de eerste keer van het nieuwe schooljaar inlogt, word je gevraagd om een nieuw wachtwoord te kiezen. Dit wachtwoord moet voldoen aan de volgende eisen:
- Het bevat minimaal 8 tekens
- Het bevat minimaal 1 hoofdletter
- Het bevat minimaal 1 kleine letter
- Het bevat minimaal 1 cijfer
- Het bevat minimaal 1 speciaal teken (bijvoorbeeld @#$%)
c. Hoe log ik in met mijn schoolaccount?
Je hebt bij het aanmelden voor het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma een schoolaccount aangemaakt. Deze gebruik je tijdens het programma voor het doorgeven van wijzigen, het doorgeven van vragen en klachten aan jouw leverancier en het bevestigen van de ontvangst van de leveringen. Je logt als volgt in:
● Ga naar het registratiesysteem
● Vul bij Inloggen uw gebruikersnaam in. Dit is het brinnummer van de school. Gebruik hiervoor kleine letters en 6 tekens. Bijvoorbeeld 05pk00.
● Vul het wachtwoord in en druk vervolgens op 'Inloggen'.
Ben je het wachtwoord kwijt? Druk dan op 'Wachtwoord vergeten'.
Kun je niet in het schoolaccount omdat de contactpersoon voor het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma is gewijzigd? Stuur dan een e-mail naar euschoolfruit@wur.nl.
d. Ik kan niet inloggen met het wachtwoord dat ik ontvangen heb
Controleer het volgende:
1. Heb je het brinnummer met kleine letters ingevuld?
2. Het brinnummer bestaat uit 6 tekens. Bijvoorbeeld 05pk00. Heb je een brinnummer met 4 tekens, voeg dan 00 toe.
3. Als je het wachtwoord kopieert en plakt, let dan goed op dat je geen spatie mee kopieert.
Kun je nog steeds niet inloggen? Stuur dan een e-mail naar euschoolfruit@wur.nl.
e. Help! Mijn account is geblokkeerd. Wat moet ik doen?
Inschrijving en deelname EU-Schoolfruit
a. Wanneer kan ik mijn school inschrijven voor EU-Schoolfruit?
De inschrijfperiode voor EU-Schoolfruit 2024-2025 is gesloten.
De datum van de inschrijfperiode voor EU-Schoolfruit 2025-2026 is nog niet bekend. Als dit wel bekend is, wordt dit op de website vermeld en in de nieuwsbrief van Smaaklessen.
b. Wanneer krijg ik bericht of mijn school is ingeloot?
c. Tot wanneer loopt het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma 2024-2025?
De leveringen voor 2024-2025 vinden plaats tussen maandag 11 november 2024 en vrijdag 18 april 2025.
De leverperiode voor 2025-2026 is nog niet bekend.
d. Is het programma echt gratis?
Ja, het programma is helemaal gratis dankzij financiering door de Europese Unie!
Na de twintig weken gratis groente en fruit gaan scholen zelf verder. Dit kan bijvoorbeeld door ouders te vragen om groente en fruit mee te geven naar school (dan betalen de ouders). Of door bijvoorbeeld een betaald schoolfruitabonnement af te sluiten bij een schoolfruitleverancier (de kosten liggen dan bij de school of de ouders, afhankelijk waar je voor kiest als school).
Ook als je een volgend jaar nogmaals wil deelnemen aan het programma, is het programma gratis.
e. Kan ik de studiedagen later doorgeven?
f. Kan ik het leerlingenaantal later doorgeven?
De datum om eenmalig het leerlingenaantal te wijzigen voor EU-Schoolfruit 2024-2025 is tussen 11 november en 17 december.
Het leerlingenaantal dat je na de inschrijfperiode doorgeeft wordt de hoeveelheid porties dat geleverd wordt vanaf half januari. Deze wijziging gaat dus pas later in. Verder kunnen er geen wijzigingen plaatsvinden.
g. Mag mijn school meerdere keren meedoen?
h. Wie organiseert het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma?
Het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma wordt gefinancierd door de Europese Unie en is een Regeling van het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN). De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) voert de Schoolfruitregeling uit in opdracht van het ministerie van LVVN. Steunpunt EU-Schoolfruit en Smaaklessen van Wageningen University verzorgt de communicatie, registratie en educatie in het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma. De leveranciers verzorgen de inkoop en transport van de wekelijkse levering.
Het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma wordt ook ondersteund door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en het Voedingscentrum.
Meer achtergrondinformatie vind je u op https://www.rvo.nl/subsidie-en-financieringswijzer/schoolfruit-en-groenten.
i. Wat zijn de voorwaarden voor deelname?
j. Wat voor groente en fruit wordt er geleverd op school?
Jouw school ontvangt 20 weken iedere week drie porties groente/fruit per leerling.
Iedere week ontvang je de nieuwsbrief met de levering voor de week erop. De levering staat ook op onze website. Sommige soorten groente en fruit moeten worden gesneden en verdeeld over de klassen. Dit kan soms tijd in beslag nemen. Het is verstandig om vooraf te bespreken hoe jouw school dit gaat organiseren. Bijvoorbeeld met een team van ouders.
Wees er ook bewust van dat het fruit en groente op een koele plek moeten staan, weg van direct zonlicht. Zo blijft de kwaliteit van het fruit en groente het best.
Het schoolfruit- en groente moeten voldoen aan bepaalde eisen. De producten:
- Zijn van kwaliteitsklasse I; Zijn vers en onbewerkt;
- Zijn van kwaliteitsklasse II; (2 tot 4 weken van het programma) en hebben dus een cosmetische afwijking;
- Zijn biologische producten; (tenminste vier porties van het programma);
- Zijn geschikt voor directe consumptie;
- Hebben geen toegevoegde suiker, toegevoegde kunstmatige zoetstoffen, toegevoegd vet en toegevoegd zout;
- Bevatten totaal minimaal 15% en maximaal 25% groenten;
- Bevatten totaal maximaal 15% hetzelfde product;
- Zijn voor drie maal per week;
- Wegen minimaal 70 gram per portie bij een minimaal gewicht van 300 gram per week.
k. Wat is klasse II groente en fruit en waarom wordt dit geleverd?
l. Mogen VSO scholen meedoen aan EU-Schoolfruit?
m. Mogen kinderdagverblijven, VO en praktijkonderwijs deelnemen aan EU-Schoolfruit?
n. Wanneer starten de leveringen?
o. Privacybeleid
Steunpunt Smaaklessen & EU-Schoolfruit neemt de bescherming van je gegevens serieus en neemt passende maatregelen om misbruik, verlies, onbevoegde toegang, ongewenste openbaarmaking en ongeoorloofde wijziging tegen te gaan.
Start EU-Schoolfruit
a. Wanneer neemt mijn leverancier contact met mij op over de leverdag?
Nadat je het schoolfruitcontract hebt ondertekend krijg je in week 44 een e-mail over jouw vaste leverdag. De leverdag is altijd een maandag of dinsdag. Begin met het schoolfruit altijd gelijk de dag na de aangekondigde leverdag. Let op, groente en fruit kunnen ook om 16.00 uur worden geleverd.
De leveringen starten in de week van maandag 11 november 2024. Iedere week ontvang je één levering met drie porties per leerling. De laatste levering ontvang je in de week van maandag 14 april 2025.
Houd er rekening mee dat de eerste paar leverweken nodig zijn om de logistieke route goed lopend te maken. Ook de chauffeur heeft tijd nodig om aan de route te wennen. Dit betekent dat de levering in de eerste paar weken soms kan afwijken van wat is afgesproken of dat de leverdag wordt gewijzigd. Jouw leverancier doet zijn uiterste best om volgens afspraak te leveren, maar heeft tijd nodig om het proces goed op de rit te krijgen.
b. Wanneer ontvangt mijn school het startpakket?
Je ontvangt in week 45 een startpakket met lesmateriaal en posters. Scholen hangen de EU-Schoolfruitposter zichtbaar op bij de hoofdingang of maken op hun website bekend dat zij deelnemen, waarbij de Europese vlag wordt weergegeven en wordt vermeld dat de Europese Unie de regeling financiert.
c. Hoe informeer ik ouders?
Informeer ouders op welke dagen de kinderen op school fruit en groente krijgen. Gebruik daarvoor onze nieuwsbriefbijlage. Je kunt nu al de schooldagen waarop er geen EU-Schoolfruit wordt gegeten verplichte fruitdagen maken. Zo wennen ouders ook aan het idee om standaard groente en fruit mee te geven.
Er is ook een nieuwsbrief speciaal voor ouders. Hierin staat onder andere informatie over groente en fruit voor de week erop, zodat ouders hier rekening mee houden.
d. Hoe blijf ik op de hoogte tijdens het programma?
Je ontvangt iedere donderdag een nieuwsbrief met informatie over groente en fruit voor de komende week en in welke volgorde je deze het beste kunt eten. Daarnaast worden er tips gegeven voor lesactiviteiten op het gebied van groente, fruit en gezonde voeding. Zijn er meer leerkrachten die de nieuwsbrief willen ontvangen? Schrijf ze in via de onderstaande button.
Er is ook een nieuwsbrief speciaal voor ouders. Hierin staat onder andere informatie over groente en fruit voor de week erop, zodat ouders hier rekening mee houden. Ouders kunnen zich voor de nieuwsbrief ook opgeven via de onderstaande button.
Schoolfruitcontract en leverancier
a. Waar kan ik het Schoolfruitcontract vinden?
- Log in op uw schoolaccount via het registratiesysteem
- Selecteer Schoolfruitcontract op je Dashboard.
n.b. het schoolfruitcontract is pas zichtbaar nadat je een leverancier krijgt toegewezen. In oktober ontvang je hierover een mail.
b. Als ik druk op Downloaden gebeurt er niks.
c. Er zit een fout in mijn schoolfruitcontract in mijn gegevens.
Dit kun je zelf wijzigen:
- Log in op jouw schoolaccount via http://registratie.euschoolfruit.nl.
- Druk op Schoolgegevens wijzigen.
- Download dan het Schoolfruitcontract opnieuw via het Dashboard --> Schoolfruitcontract.
Zit er een fout in jouw vakantiedagen? Neem contact op!
d. Heeft u geen (werkende) scanner?
Heb je geen (werkende) scanner?
- Ga naar https://smallpdf.com/nl/pdf-ondertekenen .
- Upload het schoolfruitcontract.
- Je kunt in dit programma jouw handtekening tekenen, maar ook uploaden als afbeelding.
- Selecteer dan 'Handtekening zetten'. Voeg jouw handtekening toe.
- Selecteer 'Tekst toevoegen' en typ jouw naam en datum op de juiste plek.
- Selecteer dan 'Toepassen' en download het getekende contract..
Vragen over de levering
a. Hoe vaak per week wordt er geleverd?
Eén keer per week wordt het fruit bij jou op school geleverd, voor drie groente/fruitdagen. Tijdens de gratis periode van 20 weken ontvangt jouw school elke donderdag een nieuwsbrief. Hierin staat in welke volgorde je de producten het beste kunt uitdelen. De wekelijkse levering staat ook op onze website.
b. Tot wanneer loopt het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma 2024-2025?
c. Wat en hoeveel wordt er geleverd?
Wekelijks komt op de website te staan welke soorten fruit en groente uw school gaat ontvangen voor de komende week. Daar staat ook de volgorde van consumptie bij en de portiegrootte.
Jouw leverancier dient iedere week fruit en groente te leveren met een gewicht van minimaal 70 gram per portie bij een minimaal gewicht van 300 gram per week. Is de portie te weinig voor de leerlingen? Vraag ouders om aanvullend fruit of groente mee te geven. Ouders kunnen wekelijks op de hoogte blijven van de levering door zich aan te melden voor de oudernieuwsbrief.
d. Op welke dag wordt er geleverd?
e. Kwaliteit, variatie en soort groente en fruit
Jouw school ontvangt 20 weken iedere week drie porties groente/fruit per leerling.
Iedere week ontvang je de nieuwsbrief met de levering voor de week erop. Sommige soorten groente en fruit moeten worden gesneden en verdeeld over de klassen. Dit kan soms tijd in beslag nemen. Het is verstandig om vooraf te bespreken hoe jouw school dit gaat organiseren. Bijvoorbeeld met een team van ouders.
Wees er ook bewust van dat het fruit en groente op een koele plek moeten staan, weg van direct zonlicht. Zo blijft de kwaliteit van het fruit en groente het best.
Het schoolfruit- en groente moeten voldoen aan bepaalde eisen. De producten:
- Zijn van kwaliteitsklasse I; Zijn vers en onbewerkt;
- Zijn van kwaliteitsklasse II; (2 tot 4 porties in het programma) en hebben dus een cosmetische afwijking;
- Zijn biologische producten; (tenminste vier porties in het programma);
- Zijn geschikt voor directe consumptie;
- Hebben geen toegevoegde suiker, toegevoegde kunstmatige zoetstoffen, toegevoegd vet en toegevoegd zout;
- Bevatten totaal minimaal 15% en maximaal 25% groenten;
- Bevatten totaal maximaal 15% hetzelfde product;
- Zijn voor drie maal per week;
- Wegen minimaal 70 gram per portie bij een minimaal gewicht van 300 gram per week.
f. Hoe geef ik vragen of klachten over de levering door?
Log in met jouw schoolaccount op het registratiesysteem en stuur hier jouw vraag of klacht direct door naar de leverancier.
De eisen die gelden voor het schoolfruit- en de groente lees je in het kopje hierboven.
Ontvangst leveringen bevestigen
a. Hoe en wanneer bevestig ik de ontvangst van de leveringen?
Eén van de voorwaarden bij deelname aan het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma is dat je online bevestigt dat je alle leveringen heeft ontvangen. Dit doe je driemaal tijdens het programma, aan het eind van elke leveringsperiode. De leveringsperiodes voor het schooljaar 2024-2025 zijn:
- Periode 1 (2024): week 46-51 (6 weken levering, plus 2 weken kerstvakantie)
- Periode 2 (2025): week 2-9 (7 weken levering, waarvan 1 week voorjaarsvakantie)
- Periode 3 (2025): week 10-16 (7 weken levering)
De schoolfruitcoördinator ontvangt aan het einde van iedere periode een e-mail wanneer de ontvangstbevestiging klaar staat in het schoolaccount. De bevestiging is noodzakelijk voor de leverancier voor het verkrijgen van de EU-vergoeding voor de groente- en fruitlevering en is één van de voorwaarden van jouw deelname aan het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma.
Hoe bevestig ik de ontvangst van de leveringen?
● Log in met jouw schoolaccount op http://registratie.euschoolfruit.nl of klik bovenaan deze pagina op 'Inloggen'.
● Klik op ‘Ontvangstbevestigingen’ op het Dashboard.
● Selecteer de juiste periode aan de linkerkant van het scherm.
● Controleer de producten die je hebt ontvangen aan de rechterkant van het scherm.
● Druk op de groene knop ‘Bevestigen’. Een pop-up verschijnt.
● Bevestig in de pop-up de ontvangst door het vakje 'bevestigd' op 'ja' te zetten.
- Helaas, uw cookie-instellingen zijn zodanig dat de Video niet getoond kan worden - pas uw permissie voor cookies aan
Wijzigingen leerlingenaantal
a. Hoe geef ik een wijziging door?
Wijzigt jouw leerlingenaantal gedurende het programma? Je kunt deze wijziging doorgeven vanaf maandag 11 november tot en met 17 december 2024. Aanvragen voor wijzigingen na 17 december worden niet meer in behandeling genomen. De wijziging, ongeacht van wanneer je deze doorgeeft in deze periode, wordt doorgevoerd in de loop van januari 2025. Geef dus een leerlingenaantal door waarmee je zich kunt redden tot en met 18 april 2025.
Je kunt de wijziging doorgeven via jouw schoolaccount:
• Log in op http://registratie.euschoolfruit.nl of selecteer bovenin Inloggen.
• Selecteer Leerlingaantal wijzigen op jouw Dashboard.
• Je ziet allereerst het leerlingenaantal wat je hebt doorgegeven bij jouw inschrijving.
• Vul het nieuwe leerlingenaantal in en selecteer Opslaan. Je krijgt bericht van ons wanneer jouw wijziging is goedgekeurd en wordt doorgevoerd.
- Helaas, uw cookie-instellingen zijn zodanig dat de Video niet getoond kan worden - pas uw permissie voor cookies aan
b. Ik mag mijn leerlingaantal niet wijzigen. Waarom niet?
Hoe gaat mijn school verder na het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma?
a. Hoe kan ik EU-Schoolfruit structureel voortzetten?
Na EU-Schoolfruit gaat de school zelfstandig verder, door bijvoorbeeld een (betaald) schoolfruitabonnement af te sluiten of door ouders te vragen fruit en groente mee te geven. Deze afspraken zet je in het schoolfruitbeleid.
Op onze website WijKiezenGroenteEnFruit wordt stap voor stap uitgelegd hoe je groente en fruit een structurele plek geeft op jouw school. Ga naar www.wijkiezengroenteenfruit.nu voor alle stappen, handige tips en praktijkvoorbeelden.
b. Wat is het verschil tussen het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma en andere schoolfruitprogramma's?
Het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma is een programma vanuit de EU. Scholen die deelnemen ontvangen 20 weken lang, 3 keer per week, gratis groente of fruit voor alle leerlingen. De inschrijfperiode van het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma is van maandag 2 t/m vrijdag 13 september 2024. De leverperiode is van maandag 11 november 2024 t/m vrijdag 18 april 2025.
Aanvullend zijn er commerciële initiatieven om de kinderen ook in de overige maanden van groenten en fruit te kunnen voorzien. Zo eten kinderen gedurende het gehele schooljaar (ong. 40 weken) groente en fruit en wordt het echt een gewoonte. Meer informatie hierover kun je hier lezen.
Er zijn commerciële aanbieders die hun aanbod actief onder de aandacht brengen bij gemeenten. Wij willen je erop attent maken dat dit aanbod niet afkomstig is vanuit EU-Schoolfruit.
c. Verder met ouders of verder met een schoolfruitabonnement?
Scholen die het eten van fruit en groente op school de gewoonte willen maken, ook na EU-Schoolfruit, kunnen dat op twee manieren doen.
Optie 1: ouders geven fruit en groente mee Bij deze optie vraag je ouders fruit en/of groente mee te geven op de afgesproken fruitdagen. Ouders bepalen het aanbod. Ouders raken meer betrokken. En als ouders fruit/groente aanschaffen voor het fruitmoment op school, is de kans ook groter dat er thuis ook fruit op de fruitschaal ligt. Ouders betalen groente/fruit voor hun eigen kind.
Optie 2: een betaald schoolfruitabonnement De school sluit een abonnement af bij een leverancier. De leverancier zorgt voor een gevarieerd aanbod, eventueel seizoensgericht of biologisch. Ouders hoeven geen tienuurtje mee te geven. De school betaalt de directe kosten, bv. uit opbrengsten van sponsorloop of ouderbijdrage. Inventariseer eerst wat de verschillende betrokkenen vinden. Staat het hele team erachter? Hoe zijn de reacties op schoolfruit vanuit de ouders? En wat is dan de juiste aanpak? Bekijk het stappenplan.
Er zijn commerciële aanbieders die hun aanbod actief onder de aandacht brengen bij gemeenten. Wij willen je erop attent maken dat dit aanbod niet afkomstig is vanuit EU-Schoolfruit.
- Helaas, uw cookie-instellingen zijn zodanig dat de Video niet getoond kan worden - pas uw permissie voor cookies aan
- Helaas, uw cookie-instellingen zijn zodanig dat de Video niet getoond kan worden - pas uw permissie voor cookies aan