
Nieuws
Aankondiging: Blik op je eten!
Blik op je Eten is vanaf 12 mei beschikbaar als pre-order in onze webshop!
Hoe ziet Blik op je Eten eruit?
- Er is 1 blik per groep.
- Elk blik bevat 20 korte lesactiviteiten over smaak, gezondheid, voedselproductie, consumentenvaardigheden en koken. Iedere twee weken kun je een activiteit doen met klas.
- Verschillende soorten opdrachten komen voorbij, denk aan een discussie, kringgesprek, beweegopdracht of een quizje.
- Er zijn weinig benodigdheden nodig voor de activiteiten. Je kunt er vaak iets bij pakken wat al beschikbaar is in de klas.
- Elke activiteit duurt circa 5 tot 10 minuten. Bij sommige activiteitenkaarten is een interactieve module beschikbaar op het digibord.
De activiteiten kunnen gecombineerd worden met Smaaklessen.

Tijdens de lunch is het belangrijk om de kinderen ruimte te geven om met hun volle aandacht te eten. Deze activiteit bij het blik kunnen daarom het beste ingezet worden voor of na het eten zelf.
Voedseleductie bij de lunch
Veel kinderen eten de lunch, een belangrijke hoofdmaaltijd, steeds vaker in de klas. De school is een veilige, educatieve omgeving, waar kinderen geprikkeld kunnen worden om eens na te denken over die lunch. Hoe is die op je bord gekomen? Is die lunch gezond? Wat voor smaken kwamen er in voor? Samen met de leerlingen ontdek je de wereld achter ons eten.
School is een goede plek om die kennis te vergaren. Het hebben van hogere voedselvaardigheden leidt tot het maken van gezondere dieetkeuzes van (jong)volwassenen. Met andere woorden: hoe meer je weet, hoe gezonder je eet. Om ervoor te zorgen dat kinderen voedselvaardige volwassenen worden, is educatie belangrijk.
Leerlingen die gezond eten en genoeg bewegen, zijn fitter en kunnen zich beter concentreren. Bovendien zijn ze beter gewapend tegen verleidingen in de voedselomgeving. Dat helpt om tijdens de middelbareschooltijd en daarna een gezonde leefstijl te houden.
Aansluiting onderwijs
Blik op je Eten sluit aan op de kerndoelen voor het basisonderwijs en bij andere activiteiten en lessen over eten en bewegen. De doelen van Smaaklessen zijn daar ook van afgeleid. Ze sluiten aan bij het leergebied ‘Oriëntatie op jezelf en de wereld’, vooral bij het domein ‘Mens en samenleving’ (kerndoel 34, 35, 37, 39) en het domein ‘Natuur en techniek’ (kerndoel 40, 41).
Met Blik op je Eten draag je als school ook bij aan verschillende Sustainable Development Goals, zoals 3. Goede gezondheid en welzijn en 12. Verantwoorde consumptie en productie. Met de Sustainable Development Goals werken 193 landen die lid zijn van de Verenigde Naties aan een duurzame wereld. Zie www.sdgnederland.nl.
Schijf van Vijf
In Blik op je Eten wordt de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum als uitgangspunt gebruikt voor wat gezond en duurzaam eten is. Het is door het Voedingscentrum samengesteld op basis van de Richtlijnen Goede Voeding van de Gezondheidsraad, berekeningen van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) en een raad van diverse experts. Leerlingen leren wat er in de Schijf van Vijf staat en hoe je het kunt gebruiken bij het maken van een gezonde en duurzame voedselkeuze. Ook de producten die in de lessen worden gebruikt zijn hier zoveel mogelijk op afgestemd.
Kennis over de Schijf van Vijf is geen vereiste voor het geven van Smaaklessen. In de lessen waar het over de Schijf van Vijf gaat wordt ook voor jou als leerkracht achtergrondinformatie gegeven die je kunt delen met de leerlingen. Wil je meer weten over de Schijf van Vijf? Ga dan naar https://voedingscentrum.nl/schijfvanvijf.
Samenweking Smaaklessen en Kokerelli
Blik op je Eten is een samenwerking tussen Smaaklessen (Wageningen University & Research) en Kokkerelli (Kids university for Food & Health). Zowel Smaaklessen als Kokkerelli zijn erkende interventies door het RIVM.
