category_news
Aangepaste voedseleducatie voor het (voortgezet) speciaal onderwijs!
De school biedt een ideale omgeving om kinderen kennis en vaardigheden bij te brengen die hen in staat stellen om (later) een bewuste voedselkeuze te kunnen maken. Er zijn al meerdere voedseleducatieprogramma’s voor het reguliere onderwijs beschikbaar, maar deze zijn minder geschikt voor de ruim 72.000 leerlingen in het (voortgezet) speciaal onderwijs.
Het Louis Bolk Instituut heeft in samenwerking met Steunpunt Smaaklessen & EU-Schoolfruit, het Rijksprogramma Jong Leren Eten, Stichting Special Heroes Nederland en het Voedingscentrum lessen over voedseleducatie aangepast. Ook hebben ze het getest op haalbaarheid binnen het (voortgezet) speciaal onderwijs.
Leerkrachten positief
In het afgelopen jaar zijn twee lessen van het lesprogramma Smaaklessen voor het SO en een les van het lespakket Weet wat je eet van het Voedingscentrum voor het VSO aangepast. Voor het aanpassen werd door middel 18 interviews input gevraagd aan leerkrachten, lespakketontwikkelaars en andere experts. Ook de klankbordgroep in dit project, met onder andere Gezonde School, Jongeren op gezond gewicht (JOGG), de Sectorraad GO (gespecialiseerd onderwijs) en docenten en bestuurders van (V)SO scholen dachten mee. De aangepaste lessen werden tijdens een pilot eind 2023 op 15 SO- en VSO-scholen uitgetest, waarbij 21 leerkrachten een vragenlijst hebben ingevuld en 13 leerkrachten zijn geïnterviewd. De meeste leerkrachten vonden het leuk om de les te geven (95%) en waren positief over de les (86%). Ook vonden de meesten dat de juiste onderwerpen werden behandeld en dat de les aansloot bij de belevingswereld van de leerlingen. Daarbij vonden nagenoeg alle leerkrachten dat er voldoende ondersteuning bijgeleverd was om de les gemakkelijk in te zetten. Twee derde vond het nog wel zoeken voor welke doelgroep het materiaal bedoeld is en was 29% van de leerkrachten neutraal of negatief over de lengte van de les. Als verbeterpunten werd de wens voor meer afwisseling via afbeeldingen en video’s genoemd, zoals met extra filmpjes over de Schijf van Vijf en spijsvertering.
Wensen voor de toekomst
De resultaten van de pilot laten zien dat met het aanpassen van lesmateriaal een veelbelovende eerste stap is gezet in de ontwikkeling van geschikt voedseleducatiemateriaal voor het (voortgezet) speciaal onderwijs. Voor de toekomst biedt uitbreiding en opschaling van de lesmaterialen een waardevolle kans om voedseleducatie binnen het (V)SO verder te versterken.
Zelf aan de slag?
Lees het volledige rapport hier en bekijk hier de projectpagina.
Dit project was gefinancierd vanuit Rijksprogramma Jong Leren Eten en het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit.