Smaakmissie Voedselverspilling
In Nederland wordt veel voedsel weggegooid, dat is zonde! Wat kunnen we hier tegen doen? In deze Smaakmissie leren leerlingen van groep 7-8 over wat ze kunnen doen om voedselverspilling te voorkomen.
De Smaakmissie bestaat uit 6 interactieve lessen met aanvullend een digibordmodule en is te vinden op het gratis lesportaal Chef!.
Samen voedselverspilling tegengaan!
Conciërge Kliek van basisschool De Boomgaard heeft een stevige klus. Groep 7-8 gaat op schoolkamp. De conciërge moet menu’s bedenken, inkopen doen en zorgen dat alle boodschappen in de keuken van groepsaccommodatie het Zeepaard op de juiste plaats worden bewaard. En nu kwam net de directeur ook nog melden dat er in de vergadering besloten is dat de school wil voorkomen dat er voedsel verspild wordt. Kunnen de leerlingen conciërge Kliek helpen om voedselverspilling tegen te gaan?
Tijdsduur
De Smaakmissie bestaat uit 6 lessen van 60 minuten.
- Helaas, uw cookie-instellingen zijn zodanig dat de Video niet getoond kan worden - pas uw permissie voor cookies aan
Hoe zet je een Smaakmissie in?
Op het lesportaal Chef! vind je een overzicht bij welke kerndoelen voor het basisonderwijs voedseleducatie aansluit. Er zijn verschillende manieren om ons aanbod aan voedseleducatie in te zetten.
Op het lesportaal Chef! vind je een overzicht bij welke kerndoelen voor het basisonderwijs voedseleducatie aansluit. Er zijn verschillende manieren om ons aanbod aan voedseleducatie in te zetten.
- Project: verdeel de lessen over de dagen van de projectperiode.
- Verspreid over het schooljaar: maak van tevoren een planning, zodat alle lessen aan bod komen.
- Koppeling met reguliere lesmethoden in het onderwijs: Zowel op deze website als op Chef! staat van welke voedseleducatielessen aansluiten op reguliere lespakketten.
Waaruit bestaat de Smaakmissie?
Les 1: Wat weet je over voedselverspilling?
In deze les wordt de missie geintroduceerd, de voorkennis van de leerlingen over voedselverspilling geactiveerd en leren ze over richtlijnen en tips met betrekking tot voedselverspilling.
Leerdoelen
De leerlingen:
- activeren hun voorkennis over voedselverspilling
- activeren hun voorkennis over hoe je voedselverspilling kunt voorkomen
- activeren hun voorkennis over het gebruik van restjes voedsel
- komen te weten dat het Voedingscentrum via de Schijf van Vijf richtlijnen geeft om gezond te eten en voedselverspilling te voorkomen
- leren meerdere tips kennen om thuis voedselverspilling tegen te gaan
Les 2: Zo voorkom je verspilling
Les 2 gaat over de productieketen van voedsel. De klas leert over de schakels van de productieketen, wat er verspild wordt tijdens een productieproces en welke productgroepen het meest verspild worden.
Leerdoelen
De leerlingen:
- weten dat in verschillende schakels van de productieketen voedsel wordt verspild
- weten dat je bij voedselverspilling niet alleen voedingsmiddelen, maar ook energie/arbeid/water/geld verspilt
- leren voedsel te waarderen, omdat er veel werk en energie in gaat voor het uiteindelijk op je bord ligt
- leren uit welke productgroepen van de Schijf van Vijf het meest verspild wordt
- weten wat (voedingsmiddelen, energie, water, arbeid, geld, land) in welke schakel van het voedselproductieketen verspild wordt
Les 3: Op excursie
Tijd om op excursie te gaan! Ga op bezoek bij een boerderij of supermarkt en onderzoek hoe zij omgaan met voedselverspilling.
Leerdoelen
De leerlingen:
- weten hoe er bij de boer en in de supermarkt, als schakels van de productieketen, voedselverspilling wordt voorkomen
- leren voedsel te waarderen, omdat er veel werk en energie in gaat voor het voedsel uiteindelijk op je bord ligt
- leren wat ze zelf kunnen doen om verspilling te voorkomen
Les 4: Wie wat bewaart, heeft wat
Tijdens deze les onderzoeken leerlingen hun eigen verspillingsgedrag. Ze leren wat er gebeurt als voedsel op de verkeerde plek bewaard wordt, waar je producten het beste kunt bewaren en hoe je kunt nagaan of je voedsel nog wel op kunt eten! Verder leren ze manieren hoe ze zelf voedselverspilling kunnen voorkomen.
Leerdoelen
De leerlingen:
- kunnen aangeven of en hoeveel voedsel zij zelf verspillen
- weten wat er gebeurt als zij voedsel op een verkeerde plek bewaren
- weten waar ze voedingsmiddelen het beste kunnen bewaren
- leren hun zintuigen te gebruiken bij het bepalen of voedsel nog veilig gegeten kan worden
- weten hoe zij zelf voedselverspilling kunnen voorkomen door goed te plannen, eten goed te bewaren, precies genoeg te koken en zintuigen te gebruiken
- leren wanneer voedsel niet meer gegeten of gedronken kan worden
Les 5: Zo gaan we verspilling tegen
In les 5 maken de leerlingen een poster met allerlei tips rondom voedselverspilling! Welke tips zijn handig voor thuis?
Leerdoelen
De leerlingen:
- kunnen aangeven of en hoeveel voedsel bij hen thuis wordt verspild
- weten hoe zij zelf voedselverspilling kunnen voorkomen door goed te plannen, eten goed te bewaren, precies genoeg te koken en zintuigen te gebruiken
- leren hun zintuigen te gebruiken bij het bepalen of voedsel nog goed is
- leren wanneer voedsel niet meer gegeten of gedronken kan worden
Les 6: Koken met restjes
Tijdens de laatste les maken de leerlingen een gerecht waarbij ze gebruik maken van restjes.
Leerdoelen
De leerlingen:
- kunnen een gerecht maken waarbij ze gebruik maken van restjes
Benieuwd naar de Smaakmissie Voedselverspilling?
Hoe ziet de Smaakmissie eruit?
Wanneer zet je de Smaakmissie in?
- 3 september 2024: Duurzame dinsdag
- 9 t/m 15 september 2024: Verspillingsvrije Week
- 16 oktober 2024: Wereld Voedseldag
- 22 april 2025: Dag van de Aarde
- 5 juni 2025: Wereld Milieudag
- 2 t/m 8 juni 2025: Week van de Natuur